Gæstelærere, teater/musical

Gæstelærere, teater/musical

Søren og Nana kan tilsammen rigtig mange underlige ting :-)

Vi har en enorm bunke erfaring med små, store, fuldstændig voksne og dem der aldrig bliver voksne, og vi kan rigtig godt lide at arbejde for og med dem alle sammen.

Først og fremmest er vi gode til at få ting til at ske - til at sætte noget i gang. 

Vi har stor erfaring indenfor musical/teater-opsætninger, teaterkoncerter o.lign. Både hvad angår selve processen med at få ideer, opbygge skelet, skrive manuskript, instruere, vælge musik, øve med band o.s.v. - men vi er også rigtig gode til at afvikle. 

Søren kan alverdens ting, når det kommer til afvikling af projekter. Han er god til ALT indenfor lyd - og han medbringer eget udstyr. 
Vi medbringer også lys til jeres forestilling.
Nana er god til at få ideer til manuskript, til at guide i en skriveproces og til at vejlede/instruere under selve opsætningen. 

Rigtig mange folkeskoler og efterskoler har et årligt teaterprojekt, hvor eleverne er delt ind i kulisse-, kostume-, sceneopbygnings- og teaterhold. Når vi laver musicalprojekter skal ALLE elever være en del af selve teaterstykket, og alle skal på scenen (eller i bandet). Alle skal bygge scene, og alle skal være med til at skrive stykket. Vi tror på, at eleverne oplever en langt større fællesskabsfølelse, når alle har en rolle. Alle brikker i puslespillet er uundværlige. 
Hvis man kan vælge kostume-, kulisse- eller "klip billetter"-hold, vælger eleverne altid det sikre, og for at være ærlige så oplever vi også ofte, at der er en form for opbevaring af elever gemt i modellen.
Vi synes, at man skal flytte nogle grænser sammen. Alle skal ses. Vi skal løfte i flok......

Vi kan RIGTIG godt lide at lave det, vi laver, hvilket vi håber  smitter af på - og inspirere andre.

Oftest er vi tilknyttet hele processen. Fra idé til sidste forestilling.
Vi aftaler med årgangens lærere, hvad stykket skal handle om, og hvordan skriveprocessen bedst gribes an. Normalt deles eleverne ind i et antal grupper - 10 til 14 i hver - på tværs af klasser. Herefter skriver elever med hjælp fra årgangens lærere deres eget manuskript, mens Nana følger med i DOCS. Nana sørger for at manuskriptet hænger sammen, inden selve teaterugen starter. I selve ugen overtager vi hele processen, men vi er naturligvis afhængige af et hjælpende lærerteam.

Vi har i en årrække lavet musical/stået for teaterugen på Musikskolen Laura, Åby Skole, Laursens Realskole og Rosenvangskolen. Vi har også stået for teaterugen på Hornbæk Skole i Randers.
Søren har desuden stået for lyd og lys til Hasle Skoles musicals i en del år.

De sidste 7 år har vi lavet musical med 120 elever på Bork Havn Efterskole. 
Alle elever deltager i tilblivelsen af historien, kulisserne, koreografien m.m. 
I selve projektugen bor vi i Bork, hvor vi skriver, synger, danser, spiller og bliver meget, meget trætte hver dag i 4 dage. Ugens sidste to dage har vi prøver og forestillinger. Alle 120 elever ender på scenen på en eller anden måde.

Vi har vel efterhånden opsat 60 - 70 musicals/teaterstykker med børn/unge i alderen 12 - 18 år, så vi synes, at vi har nogenlunde overblik over processen.